دوشنبه 31  اردیبهشت 1397
تاریخ انتشار : 28 دی 1396 - 22:07:38
مضرات ماندگار فست فودها منتشر شد.

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- مواد غذایی ناسالم در طولانی مدت دفاعی بدن را تهاجمی تر می کند. حتی پس از تغییر  به یک رژیم غذایی سالم، سیستم ایمنی بدن در همان حالت  قبلی باقی می ماند. این تغییرات  می تواند در توسعه بیماری های قلبی و دیابت  نوع ۲دخالت داشته باشد.

مضرات ماندگار فست فودها منتشر شد.

طی تحقیقی که  در این موضوع صورت گرفت دانشمندان موش ها را به مدت یک ماه در یک "رژیم غربی" با چربی زیاد، قند بالا و کم فیبر قرار دادند. در نتیجه حیوانات  در پاسخ به این رژیم غذایی، التهابی در سراسر بدن تقریبا مانند پس از عفونت با باکتری های خطرناک ایجاد کردند.

رژیم ناسالم منجر به افزایش غیر منتظره تعداد سلول های ایمنی خاص در خون موش ها، به ویژه گرانولوسیت ها و مونوسیت ها شد.

این امر نشان دهنده دخالت پیشگیرانه سلول های ایمنی بدن در مغز استخوان بود.

Anette Christ  و همکاران محقق در موسسه ایمنی دانشگاه بن ( Bonn)   فرایند تحقیق را این گونه تشریح می کند:

برای درک بهتر این یافته های غیرمنتظره، ازمغز استخوان  موش ها برای انواع سلول های ایمنی که دارای رژیم غذایی غربی بودند نمونه برداری و به تجزیه و تحلیلی سیستماتیک و عملکرد انها پرداخته شد.

در حقیقت، مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که رژیم غربی تعداد زیادی ژن را  در سلول های پیشرو فعال کرده است.

Dr. Joachim Schultze می گوید: ژن هایی که مسئول تکثیر و بلوغ هستند تحت تاثیر قرار گرفته است. به همین دلیل فست فود باعث می شود که بدن یک ارتش عظیم و قدرتمند را سریعا استخدام کند.

هنگامی که محققان ازهمان جوندگان برای رژیم غذایی غلات معمولی به مدت چهار هفته دیگر استفاده کردند، التهاب حاد از بین رفت. آنچه که ناپدید نشد برنامه ریزی مجدد سلول های ایمنی و سلول های پیشرو آنها بود: حتی پس از این چهار هفته، بسیاری از ژن هایی که در فاز فست فودها فعال شده بودند هنوز فعال بودند.

"سنسور فست فود" در سلول های ایمنی بدن

Prof. Dr. Eicke Latz می گوید: "به تازگی کشف شده است که سیستم ایمنی طبیعی دارای یک شکل از حافظه است"

پس از یک عفونت، دفاع بدن در حالت هشدار باقی می ماند، به طوری که آنها می توانند سریعتر به یک حمله جدید پاسخ دهن د که کارشناسان این را " آموزش ایمنی ذاتی " می نامند. در موش، این فرآیند بوسیله یک باکتری ایجاد نشد، بلکه یک رژیم غذایی نامناسب این فرآیند را به وجود آورد. دانشمندان بیشتر قادر به شناسایی مسئول "سنسور فست فود" در سلول های ایمنی بودند. آنها  سلول های خون  120  موجود را بررسی کردند.

در این موجودات، محققان شواهد ژنتیکی در مورد دخالت یک  SO که به اصطلاح التهاب می نامند پیدا کردند. التهاب ها، مهمترین مجموعه های سیگنالینگ داخل سلولی هستند که عامل های عفونی و سایر مواد مضر را شناسایی می کنند و سپس پیغام التهابی  شدید را اعلام می کنند.

چگونه التهاب  NLRP3  دقیقا نشان می دهد بدن در معرض رژیم های غذایی غربی قرار گرفته است  هنوز مشخص نشده است.

جالب توجه است، علاوه بر پاسخ التهابی حاد، پیامدهای درازمدت  برای پاسخ های سیستم ایمنی بدن دارد: ماده ژنتیکی در DNA ذخیره می شود و هر سلول حاوی چندین رشته DNA است که با هم حدود دو متر طول دارند. با این حال، آن ها معمولا در اطراف پروتئین های مرکزی  در هسته قرار می گیرند و بنابراین بسیاری از ژن ها در DNA نمی توانند براحتی خوانده شوند، زیرا براحتی قابل دسترس نیستند.

تغذیه ناسالم سبب می شود برخی از  این قطعات  را که به طور معمول در  DNA پنهان است را باز می کند که شبیه یک حلقه حلق آویز از یک توپ پشمی می باشد.

دانشمندان این پدیده ها را تغییرات اپی ژنتیکی می نامند. "التهاب باعث چنین تغییرات اپی ژنتیکی می شود"

پیامدهای فست فودها

این پاسخ های التهابی می تواند به نوبه خود موجب تشدید بیماری های عروقی و یا دیابت نوع 2 شود. به عنوان مثال، در نمونه های آئروئوسکلروزی، رسوبات عروقی معمول، پلاک ها، عمدتا شامل چربی ها و سلول های ایمنی هستند.

واکنش التهابی به طور مستقیم به رشد آنها کمک می کند، زیرا سلول های ایمنی فعال شده جدید به طور مداوم به دیواره های رگ های تغییر یافته مهاجرت می کنند. هنگامی که پلاک ها بیش از حد بزرگ می شوند، می توانند بترکند و منجر به لخته شدن خون شوند و از طریق جریان خون حمل می شوند و می توانند عروق را گرفتار کنند و عواقب احتمالی آن  سکته مغزی یا حمله قلبی است.

بنابراین تغذیه نامناسب می تواند پیامدهای چشمگیر داشته باشد. در قرن اخیر، میانگین امید به زندگی در کشورهای غربی به طور پیوسته افزایش یافته است. این روند در حال حاضر برای اولین بار شکسته می شود: افرادی که امروز متولد شده اند به طور متوسط زندگی کوتاه تری نسبت به والدین خود دارند. رژیم های ناسالم و تمرینات ورزشی خیلی ناچیز در این، نقش تعیین کننده ای دارند.

لاتز می گوید که پایه های یک رژیم غذایی سالم باید تبدیل به بخش مهمی از آموزش و پرورش در حال حاضر بشود. فقط در این راه می توانیم کودکان را در مرحله اولیه در برابر وسوسه های صنایع غذایی ایمن سازیم. کودکان هر روز می توانند انتخاب کنند. ما باید آنها را قادر سازیم تصمیمات آگاهانه در مورد عادات غذایی خود بگیرند.

پژوهشگران این طرح ازکشورهای هلند، ایالات متحده آمریکا، نروژ و آلمان بودند که نتایج تحقیق ان ها در نشریه Cell منتشر خواهد شد.

این خبر علمی در  ۱۱  ژانویه سال ۲۰۱۸ در تارنمای ساینس دیلی منتشر شده است.