شنبه 05 خرداد 1397
تاریخ انتشار : 03 بهمن 1396 - 19:41:39
در کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی مدرن نسبت به خودروهای بنزینی موثرتر هستند.

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مونترال نشان می دهد که اتومبیل های مسافربری دیزلی مدرن، ذرات کربن کمتری نسبت به از خودروهای بنزینی و گازوئیلی منتشرمی کنند.

در کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی مدرن نسبت به خودروهای بنزینی موثرتر هستند.

پاتریک هیزمی گوید: از زمانی که ماشین های دیزلی نسبت به قبل بسیار پاک تر شده اند، طرفداران محیط زیست باید به طور فزاینده ای بر روی اتومبیل های آلوده کننده با سوخت بنزین و دیگر منابع آلودگی هوا توجه کنند.

هیز، استادیار UdeM گفت: دیزل دارای شهرت بدی است زیرا شما می توانید آلودگی را مشاهده کنید، اما در واقع آلودگی نامرئی که از بنزین اتومبیل ها می آید، بدتر است. گام بعدی باید تمرکز بر روی بنزین یا حذف وسایل دیزلی قدیمی از جاده باشد. وسایل نقلیه دیزلی مدرن استانداردهای جدیدی را به تصویب رسانده اند و اکنون بسیار تمیز هستند، بنابراین اکنون باید توجه بیشتری به تنظیم موتورهای بنزینی در جاده ها و خارج از جاده ها داشته باشیم.

این مطالعه که توسط محققان در سوئیس و نروژ به کمک هیز و همکارانش در ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده انجام می شود، آن ها به ذرات کربن (PM) که از اگزوز خودروها منتشر شده توجه می کردند.

PM کربن دارشامل کربن سیاه، آئروسل اولیه ارگانیک (POA) و بویژه آئروسل ثانویه آلی (SOA) که حاوی گونه های مضر اکسیژن فعال است و می تواند به بافت ریه آسیب برساند. در سال های اخیر، موتورهای دیزلی جدیدتر در اروپا و آمریکای شمالی باید به فیلترهای ذرات دیزلی (DPF) مجهز شوند، که به طور قابل توجهی باعث کاهش آلودگی می شود.

دانشمندان در تحقیقاتشان اشاره کردند که در آزمایشگاه (در مؤسسه Paul Scherrer در نزدیکی زوریخ در سوئیس) "خودروهای بنزینی به طور متوسط 10 بار بیشتر PM دردمای 22 درجه سانتیگراد و 62 بار بیشتر دردمای -7 درجه سانتیگراد نسبت به خودروهای دیزلی منتشر کردند". افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در دماهای پایین تر مربوط به اثر استارت زدن در سرما است.

زمانی که موتور بنزینی کارائی کمتری دارد چرا که هنوز هشدار داده نشده است و مبدل کاتالیزوری آن هنوز بر روی آن نیست. این نتایج پارامتر موجود را به چالش می کشد که اتومبیل های دیزلی به طور کلی با میزان انتشار بسیار بالا PM مرتبط هستند، که منعکس کننده اثربخشی موتورهای افزودنی مانند DPF ها برای از بین بردن  آلودگی است. این درست است که اتومبیل های دیزلی مسن تر بیش تر از اتومبیل های بنزینی آلودگی می کنند چرا که آن ها DPF ها ندارند و اتومبیل های دیزلی به طور کلی اکسیدهای نیتروژن بیشتری تولید می کنند که دود و باران اسیدی را ایجاد می کنند.

او علاقه مند است که آیا PM های کربنیک تا قطب شمال تغییرات آب و هوایی را تشدید می کند؟

دوده که بر روی برف قرار می گیرد، برف را تیره تر می کند و برف ها بر اثر  خورشید گرم می شوند. برای شناخت بیشتر مواد آلی PM در قطب شمال، هیز در دو سال گذشته در Eureka، Nunavut جزیره الاسرم اقدام به اندازه گیری کرده است.

او قصد دارد یافته های خود را در سال آینده منتشر کند.

این تحقیق در 2017 در ساینس دیلی منتشر شده است.