دوشنبه 31  اردیبهشت 1397
تاریخ انتشار : 07 بهمن 1396 - 18:58:28
براساس جدیدترین تحقیقات:
رانندگان خودروها، موتورسیکلت ها را نمی بینند.

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- محققان دریافتند که مغز در هنگام رانندگی خودرو بعضی از اطلاعات را فیلتر می کند  که به این پدیده کوری ناخواسته یا نابخردی ناخودآگاه می گویند. به عنوان مثال راننده  خودرو  موتورسیکلت را می بیند اما باز به سمت آن حرکت می کند.

رانندگان خودروها، موتورسیکلت ها را نمی بینند.

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در فاکتورهای انسانی، " تشخیص موتورسیکلت ها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. تعداد زیاد تصادفات با موتورسیکلت ها ممکن است بر اثر ناتوانی مغز در پردازش اطلاعات باشد.

محققین  نقش نابخردی ناخودآگاه را این گونه توضیح می دهند: پدیده کوری ناخواسته یا نارسایی شخص در دیدن و متوجه شدن یک موضوع ناخواسته را به  نام دیدن اما شکست خوردن از دیدن  (LBFTS) بیان می کند که  شایعترین نوع تصادف مربوط به موتور سیکلت است.

تصادف LBFTS رنج آور است، زیرا با وجود شرایط روشن و به علت حواس پرتی، رانندگان به موتورسیکلت پیش رو نگاه می کنند اما هنوز هم به سمت آن حرکت می کنند. هنگامی که ما رانندگی می کنیم، مقدار زیادی اطلاعات حساسی وجود دارد که مغز ما باید با آن برخورد کند. اما ما نمی توانیم به همه چیز توجه کنیم، زیرا منابع شناختی عظیم را مصرف می کنند و زمان زیادی را صرف می کنند. بنابراین مغز باید تصمیم بگیرد که چه اطلاعاتی مهم است. البته فرکانس تصادفات LBFTS چگونگی فیلتر کردن اطلاعات مغز دارد نشان می دهد.

محققان 56 بزرگسال را استخدام کرده و از آنها خواسته اند تا مجموعه ای از عکس هایی را که حاوی موقعیت های رانندگی معمولی از نظر راننده است، بررسی کنند. پاسخ دهندگان مشخص کردند که آیا تصویر یک محیط رانندگی امن یا ناامن است. در عکس نهایی، محققان تصویر را با یک شیء غیر منتظره(موتورسیکلت و یا تاکسی) دستکاری کردند و از شرکت کنندگان خواستند که اگر تغییر را متوجه شدند اعلام کنند. اگر چه 48 درصد از همه شرکت کنندگان گزارش داده اند که هیچ جز اضافی را متوجه نشده اند، اما به احتمال زیاد موتورسیکلت (65 درصد) نسبت به توجه به تاکسی (31 درصد) کمتر تشخیص داده می شود. بیشتر شواهد نشان می دهد که کوری ناخواسته قبل از آزمایش هم نشان داده شده است، ولی هدف این تحقیق سنجش درک کلی شرکت کنندگان از هر وسیله نقلیه در عکس ها بود.

اگر چه آنها معتقد بودند موتور سیکلت هم مانند تاکسی در جاده ها است، اما آنها خیلی کم متوجه موتورسیکلت خواهند شد.

پامر و همکارانش معتقدند که تحقیقشان نیاز به تشویق رانندگان برای توجه بیشتربه موتور سیکلت برجسته کرده است و برنامه های آموزشی برای همه رانندگان تازه کار ممکن است مورد نیاز باشد.

موتور سیکلت ها در لیست اطلاعاتی مغز در هنگام فیلتر کردن اطلاعات، ارزش بسیار کمی دارد. با قرار دادن موتورسیکلت ها بر روی رادار مغز راننده، امیدوارم رانندگان احتمال بیشتری برای دیدن آنها داشته باشند. در عین حال، ما باید در حین رانندگی هوشیارتر، فعالتر و آگاهتر باشیم. "

 


کد خبر : 448517071196
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)