سه شنبه 01 خرداد 1397
تاریخ انتشار : 10 بهمن 1396 - 10:38:13
شفاف سازی وزیر راه پیرامون کندی امداد رسانی

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان-  عباس آخوندی با اشاره به اینکه راهداران اگرچه پرداخت حقشان نیز به‌تعویق افتاده است، در بارش هم‌زمان برف و باران در ۲۴ استان از هیچ فداکاری دریغ نکردند، تاکید کرد: دولت و مجلس توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را ازدست‌داده‌اند و قطارهایی که قرار بود در چنین روزهایی به کمک جاده‌ها بیایند، از بودجه 96 و 97 حذف شدند.

شفاف سازی وزیر راه پیرامون کندی امداد رسانی
آخوندی تصریح کرد: از ابتدای مسئولیتم تاکنون با طرح قطار حومه‌ای هم در پی کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگیِ هوا و ایمنی و رفاه حومه‌نشینان بودم و هم در پی آن بودم که در چنین روزهایی قطار به کمک جاده بیاید و امکان دسترسی ایمن مردم به مقاصدشان را برای سفرهای ضروری فراهم سازد.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود: هرچند موضوع در برنامهٔ ششم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید لیکن، نه در سال ۹۶ اعتباری برای آن منظور شد و نه در سال ۹۷ تا این لحظه در لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق رقمی برای آن پیش‌بینی‌شده است.
 
آخوندی تاکید کرد: امیدوارم، که چنین روزهای سختی یادآور این نکته در سطح رئیس‌جمهوری، دولت و مجلس باشد تا برای تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران و حومه‌شان یک سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی مطابق آنچه در برنامهٔ ششم پیش‌بینی‌شده را تأمین مالی کنند. از اینکه تا این حد دولت و مجلس دچار روزمرگی شده‌اند و تا این میزان توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را ازدست‌داده‌اند، برای ایران نگرانم.
 
وی یادآور شد: نکته‌ای هم می‌خواهم به همکاران خود بگویم و آن اینکه بی‌دریغ از آنان سپاس دارم. آنان در این روزهای سخت مردانه قامت خدمت می‌بندند، سخن‌های درشت و سخت می‌شنوند و باوجود سختی معیشتشان از هیچ فداکاری دریغ نمی‌کنند. سخت‌تر آنکه علیرغم پیگیری‌ها بی‌وقفهٔ مدیرعامل راه‌آهن و من و هم‌چنین راهداری برخی از آنان دریافت حقشان نیز به‌تعویق افتاده است. چه توان کرد که نظام بودجهٔ کشور بیشتر به تشکیلات توزیع یارانه و اعانه تبدیل‌شده و حتی پشتیبانی از راهبری معمولی و تجهیز سیستم‌های زیربنایی کشور چون راه‌آهن و راهداری نیز با گرفتاری روبرو شده است.
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حجم ترافیک عبوری از ورودی‌ها و خروجی‌های تهران بسیار زیاد است. اکثر جاده‌ها بیش از ظرفیت طراحی‌شان زیر بار هستند. طبیعی است که تاب‌آوری آن‌ها در برابر تغییرات جوی سنگین و یا هر تغییر ناگهانی، بسیار محدود است. مشکل فرهنگ عمومی رانندگی نیز در چنین شرایطی خود را نشان می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: باوجود اینکه از دیروز بعدازظهر اطلاعیه‌ها هواشناسی، پلیس و راهداری مبنی بر خودداری از سفرهای غیرضرور و تجهیز خودروها به زنجیر چرخ و سایر تمهیدات بود، در طول مسیر حتی یک مورد خودرو با زنجیر چرخ مشاهده نکردم.
 
آخوندی تصریح کرد: پر آشکاراست که خودروهای سبک با لاستیک‌ها صاف در همان آغاز در جاده‌های لغزنده چه وضعیتی پیدا می‌کنند و چگونه هم خود را گرفتار و هم جاده را مسدود می‌کنند. طبیعی است که با اولین سدِّ معبر با توجه به بارش سنگین برف و کولاک، مابقی خودروهایی که مجهز هم هستند امکان عبور پیدا نمی‌کنند و وضع همین می‌شود که شد. وگرنه هم پلیس، هم نیروهای هلال‌احمر و هم راهداری هر یک تمام تلاش خود را پاک کردن جاده‌ها، نمک‌پاشی، امدادرسانی و مدیریت ترافیک از قبل انجام داده و آمادگی کامل داشتند. لیکن، مدیریت جاده با هزاران خودرو در حال عبور، در صورتی عملکرد مناسب خواهد داشت که همه همکاری و همه به قواعد پایبند باشند.
 
وی اضافه کرد: نکتهٔ دوم، ضعف سیستم جایگزین و به عبارتی پدافند غیرعامل برای حمل‌ونقل عظیم تهران است. روزانه بیش از پانصدوپنجاه‌هزار خودرو به تهران وارد و خارج می‌شوند. آیا امکان جلوگیری از تردد این عدد عظیم و ورود آن‌ها به جاده‌ها می‌توان گرفت. آیا امکان اقامت این عدد بزرگ در شهرهای مبدأ و یا مقصد وجود دارد؟ حداکثر در چنین مواقعی تا حدی تعداد آن کاهش یابد ولی، تردد قابل‌ممانعت نیست.
 
وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: از شب گذشته با تمام عوامل جاده‌ای، هوایی و ریلی در تماس بودم و مسائل را یک‌بار با هم مرور کرده بودیم. از دوماه پیش قرار داشتم که صبح برای سخنرانی در کنفرانس مدیریت پروژه شرکت کنم. به آن‌ها اطلاع دادم که امکان حضور ندارم و مستقیم به مرکز مدیریت راه‌ها رفتم. اکثر همکاران از شب گذشته تا صبح پلک روی پلک نگذاشته بودند ولی، با نشاط و سرزنده بودند.
 
آخوندی افزود: یخ‌زدگی سوزن‌ها و مشکلات کارگری شرایط مدیریتی را سخت کرده بود. ازیک‌طرف می‌خواستیم که عملیات عادی به‌پیش رود. از سوی دیگر، در نظر داشتم که با افزایش تعداد قطارهای تهران-قم و تهران-کرج به کسانی که سفر ضروری به این دو مقصد داشتند خدمت کنیم. با توجه به مشکلاتی که در آپرین، اسلامشهر و پرند داشتیم امکان پذیرش به‌موقع قطارهایی که به تهران می‌آمدند با مشکل روبرو بود.
 
وی ادامه داد: مدیرعامل راه‌آهن به ایستگاه تهران رفت تا مستقیماً مسائل را راهبری کند و خوشبختانه به‌تدریج توانست که سرعت پذیرش قطارها را افزایش دهد. پس‌ازآن نیز موفق شد که تعداد قطارهای فوق‌العاده اعزامی به قم و بالعکس را به پنج رام افزایش دهد. ولی، برنامه چهار قطار به سمت مشهد نیز لغو شد که بر اساس گزارش که من دریافت کردم با پیامک به مسافران اطلاع‌رسانی شده است. ولی، قطعاً موجب ناخشنودی آنان شده است.

کد خبر : 450417101196
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)