پنج شنبه 03 اسفند 1396
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1396 - 14:45:06
توسط محققان صورت گرفت:
درمان قطعی آلرژی در دنیا کشف شد.

پایگاه خبری-تحلیلی ایربان- اگر شما یکی از میلیونها نفر از افراد نگران کننده آلرژی هستید، می دانید گاهی اوقات آنتی هیستامین های بسیار کمی می توانند به شما کمک کنند.

درمان قطعی آلرژی در دنیا کشف شد.

محققان تلاش کرده اند تا درمان های آلرژیک موثرتری را پیدا کنند و اکنون آن ها کشف کرده اند که چگونه یک آنتی بادی خاص می تواند واکنش های آلرژیک را به طور کامل متوقف کند. واکنش آلرژیک، یک روش سیستم ایمنی است که واکنش بیش از حد به یک ماده معمولی نشان می دهد، این واکنش می تواند به پروتئین در بزاق گربه تا بادام زمینی باشد.

هنگامی که بدن در معرض آلرژن قرار می گیرد، سیستم ایمنی به مقدار بیش از حد هدایت می شود که مقادیر مسخره ای از نوع خاصی از آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین (IgE) تولید می کند.

این یک مولکول بزرگ Y شکل است که خود را به سلول های ایمنی متعهد می کند که سلول های ایمنی مواد شیمیایی حمله کننده ای را آزاد کنند.

این ترکیبات - به ویژه هیستامین - به تولید علائم متنوع و نشانه های یک آلرژی مانند آبریزش بینی و چشم و یا و آلرژی شدید نسبت به مواد غذایی یا نیش حشرات می پردازند.

قرص های آلرژی به طور خاص این ترکیبات سیستم ایمنی بدن یا گیرنده های آنها را هدف قرار می دهند، بنابراین با حذف علائم آلرژی و یا حداقل کاهش علائم آلرژی همراه است . اما اگر خودمان IgE را هدف قرار دهیم، احتمال دارد که واکنش های آلرژیک از آنجایی که اتفاق می افتد جلوگیری شود.

تیمی که توسط دانشمندان دانشگاه آرهوس در دانمارک رهبری می شود، مکانیسم را کشف کرده است که از طریق آن یک آنتی بادی ضد IgE می تواند باعث ایجاد این معجزه شود.

این آنتی بادی جدید که به نام 026 sdab نامیده می شود، ابتدا از لام ها مشتق شده و به مجموعه ای از مولکول هایی که در گونه های شتر و ماهی های غضروف کشف شده اند، مشابه است.

روش 026 sdab در بدن انسان اینست که از ورود IgE به دو نوع خاص از گیرنده های ایمنی - CD23 و FceRI - جلوگیری می کند و بنابراین واکنش های آلرژیک را متوقف می کند قبل از این که حتی شروع شود.

در حالی که آنتی بادی هنوز در افراد واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته است، تیم از نمونه های خون افراد مبتلا به آلرژی تشخیصی به گرده های توس و سم حشرات استفاده کرده و مشاهده کرد که آنتی بادی چگونه انجام می شود. در عرض 15 دقیقه، درمان با 026 sdab باعث کاهش میزان IgE تا 30 درصد از مقدار شروع  آزمایش و حتی پایین تر از آن شد.

یکی از اعضای تیم نیک لورسن زیست شناس مولکولی از دانشگاه اوهوش می گوید: "اکنون می توانیم دقیقا مشخص کنیم که چگونه آنتی بادی مانع اتصال IgE به گیرنده های آن می شود، "این به ما اجازه می دهد تا استراتژی های کاملا جدیدی برای مهندسی پزشکی آینده ارائه کنیم."

در حال حاضر یک درمان Anti-IgE در بازار وجود دارد که به نام اومالیزوماب  (  omalizumab )شناخته می شود. این دارو در بیش از 90 کشور برای درمان موارد خفیف آسم آلرژیک تایید شده است، اما همیشه موثر نیست.

بر طبق گفته تیم 026 sdab   یک آنتی بادی بسیار کوچکتر از آنچه در حال حاضر در دسترس است یا در حال توسعه است. همچنین تولید آسان تر است و "بسیار پایدار" است که به این معنی است که نباید مانند omalizumab. تزریق شود

اسپیلنر می گوید: این فرصت های جدیدی برای چگونگی کنترل آنتی بادی برای بیماران می دهد. علاوه بر این هنوز هم نیاز به آزمایش گسترده، از جمله تحقیقات ایمنی دارد.

این مطلب در ساینس الرت منتشر شده است.