چهارشنبه 27 تیر 1397
تاریخ انتشار : 28 فروردین 1397 - 12:32:26
اولین نقشه های اندازه گیری میزان دی اکسید کربن جهان منتشر شد.

پایگاه خبری-تحلیلی ایربان- محققان چینی اولین نقشه های جهانی میزان دی اکسید کربن را با استفاده از داده های جمع آوری شده از ماهواره چینی TanSat منتشر کردند.

اولین نقشه های اندازه گیری میزان دی اکسید کربن جهان منتشر شد.
به گزارش ایربان از خبرگزاری یونایتدپرس، این نقشه ها که در مجله Advances in Atmospheric Sciences منتشر شده اند، برگرفته از مشاهدات ماهواره چینی سنجش از راه دور دی اکسید کربن TanSat در فاصله زمانی ماه آوریل تا ژوئیه 2017 هستند.
محققان انتظار دارند که این نقشه ها و داده های مرتبط با آنها به دانشمندان در مورد ساخت الگوهای دقیق تر آب و هوایی کمک کنند.
ترکیبی از الگوهای رایانه ای و اندازه گیری های دی اکسید کربن بر روی زمین به دانشمندان کمک کرد تا دقت مشاهدات TanSat را تایید کنند.
یانگ دانگژو محققان موسسه فیزیک جوی در آکادمی علوم چین گفت: بر اساس این نقشه ها یک کاهش فصلی در غلظت دی اکسید کربن از بهار تا تابستان در نیم کره شمالی زمین مشاهده می شود و نیز انتشار نقاط داغ (hotspots) به دلیل فعالیت های انسانی مانند فعالیت صنعت و احتراق سوخت فسیلی به وضوع در شرق چین، شرق آمریکا و اروپا مشهود است.
یانگ در یک بیانیه خبری با اشاره به این که گرمایش جهانی یک مشکل بزرگ محسوب می شود، گفت: دی اکسید کربن گاز اصلی گلخانه ای است که در گرمایش تروپوسفر دخالت دارد؛ اما قابلیت ضعیف اندازه گیری های دی اکسید کربن در جهان، سنجش دقیق انتشار این گاز را دشوار می سازد.
ماهواره TanSat که دسامبر 2016 پرتاب شد اولین ماهواره چینی سنجش از راه دور گازهای گلخانه ای است و سومین ماهوره فضایی است که با استفاده از تصویربرداری فراطیفی دی اکسید کربن را اندازه می گیرد؛ تصویربرداری فراطیفی نوعی تصویربرداری طیفی است که داده‌ها را از بخشی یا تمام طیف الکترومغناطیسی گردآوری و پردازش می‌کند.
TanSat علاوه بر اندازه گیری غلضت دی اکسید کربن در اتمسفر زمین قادر است محل جدب و یا منتشر شدن دی اکسید کربن بر سطح زمین را تشخیص دهد. رصدهای این ماهواره می تواند به محققان در درک بهتر بسیاری از چرخه های کربنی زمین کمک کند.

منبع : ایرنا/کد خبر : 47787280197