شنبه 06 مرداد 1403
تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1397 - 12:26:38
الگوی مناسب تغییرات آتی در اقیانوس های جهان معرفی شد.

پایگاه خبری-تحلیلی ایربان- دانشمندان معتقدند تغییراتی که در آینده در اقیانوس های جهان انتظار می رود می تواند امروز در دریای بالتیک دیده شود.

 

الگوی مناسب تغییرات آتی در اقیانوس های جهان معرفی شد.

گرم شدن، اسیدی شدن، تخریب، از دست دادن اکسیژن - نمونه هایی از تغییرات عمده ای هستند که در آینده در مناطق ساحلی در سراسر جهان دیده می شوند یا انتظار می رود. این فرایندها در دریای بالتیک در سرعت بسیار بیشتر از سایر مناطق رخ می دهد. اما بالتیک درس های مفیدی همانند چگونه  نگرش های منفی، اقدامات حفاظتی را نقض و وارونه می کنند را نشان می دهد. محققان، دریای بالتیک را به عنوان یک ماشین زمان برای مناطق ساحلی در سراسر جهان ترویج می کنند.

در نگاه اول، به نظر می رسد که دریای بالتیک برای دانشمندان مشغول به کار در موضوعات جهانی اقیانوس، جذاب نباشد. دریایی  نسبتا کم عمق، واجد شوری کم و تنها  دارای یک اتصال به شمال آتلانتیک است. در شماره اخیر مجله بین المللی Science Advances، ۲۶نویسنده از 21 موسسه علمی در 7 کشور از جامعه علمی و سیاست گذاران برای استفاده از منطقه دریای بالتیک به عنوان الگو برای تغییرات در اقیانوس جهانی استفاده می کنند. پروفسور Thorsten Reusch از مرکز GEOMAR Helmholtz برای تحقیقات اقیانوس، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله می گوید: "این دریای منحصر به فرد می تواند به عنوان یک نوع ماشین زمان استفاده شود که به ما امکان می دهد که بهتر بتوانیم تغییرات جهانی آینده را ارزیابی کنیم."

دانشمندان معتقدند تغییراتی که فقط برای آینده در اقیانوس جهانی انتظار می رود می تواند در امروز در بالتیک دیده شود. دکتر Jan Dierking از  GEOMARمی گوید:"این به این دلیل است که حجم کوچک آب و تبادل آهسته آب با اقیانوس باز، مانند آمپلی فایر عمل می کند، به طوری که سرعت و شدت بسیاری از فرآیندها و تعاملات را به وجود می آورد".

به عنوان نمونه، اقیانوس ها طی 30 سال گذشته به طور متوسط 0.5 درجه سانتیگراد گرم شده اند، در حالی که در همان دوره، اندازه گیری های سری زمانی در دریای بالتیک گرم شدن حدود 1.5 درجه سانتی گراد را ثبت کرده اند. به همین ترتیب، در مناطق عمیق این دریا، مناطق بزرگ اکسیژنی وجود دارد که در طول قرن گذشته ده برابر افزایش یافته است؛ و pH - اندازه گیری اسیدیته اقیانوس - آب های بالتیک به طور مرتب به ارزش هایی می رسد که در دیگر اقیانوس ها فقط در قرن آینده انتظار می رود.

از یک طرف، این افراط از ناحیه توپوگرافی حوضه خاص دریای بالتیک بوجود می آید. از سوی دیگر، استفاده شدید توسط انسان همچنان به سرعت تغییرات منفی ادامه می دهد؛9 کشور در دریای بالتیک مستقر هستند و همگی به شدت صنعتی هستند و مناطق ساحلی پرجمعیت دارند.

علاوه بر این، کشاورزی متراکم در داخل کشورها، رواناب مواد مغذی بالا را تأمین می کند، در حالی که شیلات متراکم نیز به چرخه مواد غذایی دریایی فشار وارد می کند.

اما این موضوع، همه عذاب و غم و اندوه نیست. دریای بالتیک یکی از بهترین دریاها در زمین است. مشاهده علمی و نظارت بر پروسه های فیزیکی و بیولوژیکی در حدود 1900 آغاز شد. پروفسور Reusch تاکید می کند: این اطلاعات پایه ای قوی را برای مدیریت منابع مبتنی بر علم فراهم می کند - "در سطحی که تنها در چند منطقه جهان انجام می شود."

در تجربه های مناسب مدیریت، کشورهای مرزی موفق به کاهش قابل توجهی از ورودی های مواد مغذی از دهه 1980 شده اند تا از کاهش شکارچیان بزرگ جلوگیری کنند و مانع از ماهی گیری بیش از حد شوند. این امر از طریق توافقنامه های اجباری در چارچوب اتحادیه اروپا به دست آمده است. در شیلات، حفاظت از شکار ماهیان، پستانداران دریایی و جمعیت پرندگان در میان کشورهای هم مرز با دریای بالتیک، منجر به بهبود قابل توجه موجودات شده است.

این تحقیق در  Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel (GEOMAR) صورت گرفته است.

این گزارش در May 9, 2018  در ساینس دیلی منتشر شده است.


کد خبر : 485317230297
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)