پنج شنبه 22 آذر 1397
تاریخ انتشار : 14 آبان 1397 - 11:11:07
یک دی ان ان جدید در سلول انسان شناسایی شد.

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- محققان موسسه تحقیقاتی «گاروان» استرالیا یک ساختار غیرمعمول دی ان ای را شناسایی کردند که به شکل یک گره پیچ خورده بوده و پیش از این هرگز در سلول های زنده دیده نشده است.

یک دی ان ان جدید در سلول انسان شناسایی شد.
به گزارش ایربان از پایگاه خبری ساینس دیلی، این ساختار جدید نوعی ساختار i-motif است که اولین بار دهه 1990 میلادی کشف شد و تاکنون تنها در محیط های کشت آزمایشگاهی دیده شده است. اما اکنون مشخص شد این ساختار درون سلول های زنده انسان نیز وجود دارد و در بقای سلول ها موثر است.
هنگامی که از دی ان ای صحبت می شود، معمولا یک ساختار دورشته ای پیچ خورده در ذهن مجسم می شود که متشکل از 4 نوع نوکلئوتید است. این نوکلئوتیدها شامل آدنین (A)، گوانین (G)، سیتوسین (C) و تیمین (T) هستند و فقط به صورت جفت های (A-T)، (T-A)، (C-G) و (G-C) به هم متصل می شوند. اما ساختار i-motif یک گره شامل 4 رشته دی ان ای است. در این ساختار بر خلاف ساختار دورشته ای، نوکلئوتیدهای C موجود در یک رشته به یکدیگر متصل می شوند.
محققان به منظور شناسایی این ساختار، بخشی از یک آنتی بادی موسوم به iMab را توسعه دادند که قادر است ساختارهای i-motif را شناسایی کرده و به آن ها بچسبد. این آنتی بادی توانست موقعیت ساختارهای موردنظر را در سلول ها یافته و آن را با استفاده از ایمونوفلوروسنت مشخص کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Chemistry منتشر شده است.

منبع : ایرنا/کد خبر : 543712140897