سه شنبه 02 بهمن 1397
تاریخ انتشار : 10 دی 1397 - 12:08:53
جدیدترین تحقیقات بین المللی نشان داد:
تاثیر قابل توجه ترافیک شهرها بر گرمایش جهانی

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- دوده های خارج شده از اگزوز ماشین ها  می تواند به ارتفاعات بالا صعود کند و به مکان های بسار دورتر انتقال یابد که  به گرم شدن کره زمین کمک می کنند. بنابراین کاهش آلاینده ها از ترافیک جاده ای مانند کاهش ذرات دود از اتومبیل های دیزلی باید اولویت بالاتری داشته باشد تا از سلامت مردم در کشورهای در حال توسعه، حمایت و سبب کاهش گرمایش جهانی شود.

 

تاثیر قابل توجه ترافیک شهرها بر گرمایش جهانی

ذرات دوده حاصل از فرآیندهای احتراق به آلودگی هوا کمک می کند  زیرا آن ها شامل فلزات سنگین و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای می باشند. بنابراین کاهش ذرات دود از طریق محدودیت های رانندگی برای وسایل نقلیه قدیمی دیزلی، می توانداثرات منفی  را بر  سلامت کاهش دهد، مطالعات LfULG و TROPOS تاثیر  انتشار اندک این گازها را  درمنطقه  لایپزیگ 2017 نشان می دهد و حاکی از آن است که علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت، با جذب تابش خورشیدی به گرم شدن کره زمین کمک می کند.

براساس آخرین گزارش Panel of Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)، هنوز هم در مورد میزان و توزیع دوده در جو تناقض  وجود دارد. در حالی که مشاهدات در ارتفاعات هیمالیا یا آلپ  این فرآیند ها را ارائه می دهند، تصویر هنوزمخصوصا برای نیمکره جنوبی بسیار ناقص است. اما احتمالا همان  مقداری که دوده از طریق   خاکستر  آتش سوزی های جنگل مناطق استوایی وارد جو می شود همان میزان از  ترافیک  جوامع رو به رشد  وارد جو می شود.

به همین دلیل، دانشمندان امیدوارند تا از منفعت Chacaltaya  که  در بولیوی در سال 2012 آغاز به کار کرده، امیدوار باشند. لذا ایستگاهی درارتفاع 5240 متری که  در حال حاضر بالاترین ایستگاه اندازه گیری در جهان است راه اندازی شد. این مرکز توسط شهردار دانشگاه سنای آندرس در بولیوی و با یک کنسرسیوم متشکل از موسسات فرانسه، آلمان و سوئد (دانشگاه استکهلم اداره می شود.

Chacaltaya یک رصدخانه منحصر به فرد در نیمکره جنوبی است و اهمیت زیادی برای تحقیقات اتمسفر دارد. شهرهای  بوگوتا (حدود 7 میلیون ساکن در 2640 متر)، کویتو (حدود 2 میلیون ساکن در 2850 متر) و لا پاز / ال آلتو (حدود 2 میلیون نفر بین 3400 و 4100 متر)، چندین شهر در حال رشد در آمریکای جنوبی  هستند که در ارتفاع بالاواقع شده اند: بنابراین، آلودگی هوا در این منطقه تأثیر بخصوصی بر جو و جو زمین دارد.

برای مطالعه اخیرا منتشر شده، تیم محققان بولیوی، آلمان، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، سوئد و ایتالیا از شرایط منحصر به فرد بهره مند شدند:  زیرا با سه ایستگاه در ارتفاع های مختلف (مرکز شهر لاپاز در 3590 متر، فرودگاه الآنتو در 4040 متر و رصدخانه چاکالتائی در 5240 متری)، انتقال عمودی دوده را توانستند  توضیح دهند.

پروفسور آلفرد وایدنشلر از TROPOS توضیح می دهد: "اندازه گیری ها به وضوح نشان می دهند که چه میزان دوده از دره شهر با هوای گرم تا فلات ال آلتو و سپس تا قله آند، ظاهر می شود. از نظر دانشمندان شکی نیست که دوده در لاپاز عمدتا از ترافیک جاده ای است. در طول سرشماری جمعیت در 21 نوامبر 2012، تمام ترافیک بولیوی به طور کامل در  24 ساعت ممنوع شد تا مردم  بتوانند در محل اقامتشان ثبت نام کنند و فقط آمبولانس ها مجاز به رانندگی برای عملیات اضطراری شدند.

نتیجه  قابل توجه بود: میزان تولید دوده در جاده از حدود 20 به کمتر از یک میکروگرم در هر متر مکعب کاهش یافت. این مطابق این است که از 100در صد  به حدود 5 درصد رسیده است.

آلفرد وایدنشلر گزارش داد که هیچ روش واضح تری برای نشان دادن سهم آلودگی دود از طریق ترافیک وجود ندارد. دکتر مارکوس آندراده از  همکاران مطالعه و هماهنگ کننده ایستگاه CHC-GAW می افزاید: بنابراین این مطالعه می تواند به تقویت مقررات بهبود کیفیت هوا در شهرهای مختلف کشور کمک کند.

Tilo Arnhold  می گوید: برای دانشمندان درگیر در این مطالعه، بدیهی است که افزایش ترافیک با وسایل نقلیه دیزلی بدون فیلترهای ذرات، علاوه بر افزایش خطر سلامت برای میلیون ها نفر از مردم نیز  دوده های ناشی از تزافیک ، تلاش ها را در راستای  محدود کردن تغییرات اقلیمی  با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را کم رنگ تر نشان می دهد.

 


منبع : ساینس دیلی/کد خبر : 56847101097
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)