شنبه 06 مرداد 1403
تاریخ انتشار : 05 اسفند 1397 - 09:35:07
منبع پنهانی آلودگی هوا چیست؟

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان-  ساینس دیلی نوشت؛ پخت و پز، تمیز کردن و سایر فعالیت های روزمره خانگی بقدری سطح مواد شیمیایی فرار و ذرات در خانه ها را افزایش می دهند که با میزان آلودگی در شهرهای بزرگ برابر می شوند.

 

منبع پنهانی آلودگی هوا چیست؟

علاوه بر این، مواد شیمیایی که در  داخل خانه تولید  می شوند، در آنجا نمی مانند. ترکیبات آلی فرار (VOCs) از محصولاتی مانند شامپو، عطر و محلول های پاک کننده وارد ازن می شوند و در ایجاد آلودگی هوا در جو مانند خودروها و کامیون ها عمل می کنند.

مارینا وانس گفت: "خانه ها هرگز به عنوان منبع مهم آلودگی هوا در فضای باز مورد توجه قرار نگرفته اند و هم اکنون زمان  کاوش آن است. ما می خواستیم بدانیم که چگونه فعالیت های اساسی مانند پخت و پز و تمیز کردن، میزان مواد شیمیایی را در  خانه تغییر می دهد؟"

در سال 2018، وانس و همکارانش  با استفاده از سنسورهای پیشرفته و دوربین ها برای نظارت بر کیفیت هوا در داخل خانه ی 1200 فوت مربع در محوطه  دانشگاه تگزاس به کار خود ادامه داند. در طول یک ماه، ونس و همکارانش انواع مختلفی از فعالیت های روزانه خانوار از جمله پخت و پز را انجام دادند. فعالیت های خانه بقدری آلودگی تولید می کردند که سنسورها مرتبا نیاز به کالیبره کردن داشتند.

در حالی که نتایج آزمایش HOMEChem هنوز در انتظار است، وانس اعلام کرده که واضح است که در هنگام پخت و تمیز کردن، خانه ها باید به خوبی تهویه شوند، زیرا حتی کارهای مانند جوشیدن آب  در بیش از یک شعله  می تواند به میزان بالایی آلودگی  هوای و ذرات معلق ایجاد  کند تاثیرات منفی بر سلامت انسان می گذارد.

در سال گذشته، دگوو و همکارانش در مجله ساینس بیان کردند که مقررات خودروها در دهه های اخیر باعث کاهش انتشار گازهای حاصل از حمل و نقل شده است در حالی که تنها آلودگی  نسبی مواد شیمیایی خانوار افزایش یافته است.

دگوو گفت: "بسیاری از منابع فسیلی مانند وسایل نقلیه به مراتب پاکتر از آنچه که مورد استفاده قرار می گرفت، تبدیل شده اند. ازن و ذرات ریز توسط EPA نظارت می شود، اما داده های مربوط به توکسین ها مانند فرمالدئید و بنزن و ترکیبات مانند الکل و کتون هایی که درخانه تولید می شوند بسیار پراکنده اند."

 

 

 


کد خبر : 58827051297
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)