شنبه 06 مرداد 1403
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1397 - 11:58:47
کدام یک در مقابل امواج گرمایی مقاومترند؟ انسان یا حیوان

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان-یک محقق آمریکایی گفت: افزایش دما  سبب افزایش مرگ و میر انسان ها بویژه سالمندان می شود  لیکن در  حیات وحش مرگ و میر را نمی بینید اما ممکن است تغییراتی در فیزیولوژی خود داشته باشند که نشان می دهد آن ها نزدیک به مرگ هستند.

کدام یک در مقابل امواج گرمایی مقاومترند؟ انسان یا حیوان

ساینس دیلی نوشت بر اساس یک بررسی اخیر توسط پروفسور جاناتان استیلمن، استاد زیست شناسی دانشگاه سان فرانسیسکو اذعان نمود که  "تابستان به سرعت تبدیل به یک فصل مرگبار برای زندگی در زمین می شود."

امواج گرما که قبلا ایجاد شده بود  تصاویر قابل توجهی از مرگ و میر عظیم حیوانات، از اسکلت های سفید شده مرجان ها  در سراسر تپه های دریایی تا مرگ اسب ها در تابستان های استرالیا ایجاد کرد. گرما  به مردم، به ویژه سالمندان ضربه شدیدی می زند. ایشان ادامه داد: به عنوان مثال، موج گرمای 2003 در اروپا بیش از 70،000 نفر را در سراسر قاره کشته است.

برای دریافت دیدگاه جامع از اثرات امواج گرما در آینده بر روی انسان و حیات وحش، استیلمن بیش از 140 پژوهش علمی در مورد این موضوع جمع آوری کرد که نتیجه این بررسی در مجله فیزیولوژی در ماه گذشته منتشر شد.

دی اکسیدکربن و دیگر گازهای گلخانه ای در جو زمین، حرارت و دمای متوسط زمین را افزایش می دهد، در نتیجه  امواج گرما که ما  به آن عادت کرده ایم، بدتر  و بیشتر می شوند.  برخی از سناریوهای افراطی پیش بینی شده نشان می دهد که تا پایان قرن بیست ویکم، دما تا 24 برابر بیش از آنچه که در اروپا در سال 2003 دیده شد بالاتر می رود.

این محقق افزود: "این نشان می دهد که در طول چند سال، در تمام تابستان ما  بیشتر از آنچه که در سال 2003 اتفاق افتاد، گرما خواهیم داشت."

راه هایی برای مقابله با امواج گرما وجود دارد، اما آن ها برای هر گونه در دسترس نخواهند بود. فقدان زیرساخت های موجود ممکن است برای بسیاری از جوامع انسانی آسیب پذیر،  مهاجرت به آب و هوای سردتر را ایجاد و منجر به درگیری های گسترده شود. به لطف حوادث زیست محیطی گسترده بشریت، بسیاری از حیوانات مسیری روشن برای آب و هوای های سردتر ندارند.

امواج گرما همچنین می توانند اثراتی  بر بدن حیوانات داشته باشند، از جمله افزایش برانگیختن میزان پروتئین های تخصصی که مولکول های دیگر را از اثرات گرما محافظت می کنند.

استیلمن    توضیح داد که  "اگر جمعیت حیات وحش بیشتر در معرض دمای مرگبار قرار بگیرند، مرگ و میر را نمی بینید اما ممکن است تغییراتی در فیزیولوژی خود داشته باشند که نشان می دهد آن ها نزدیک به مرگ هستند."

با مطالعه پاسخ هایی مانند این، دانشمندان می توانند به طور بالقوه سیگنال هشدار اولیه را قبل از اینکه امواج گرما شروع به ایجاد عواقب وخیم تر کنند، دریافت کنند. برخی از تحقیقات استیلمن با این نوع از پاسخ های فیزیولوژیکی برای پیش بینی های مربوط به چگونگی تغییرات آب و هوایی بر گونه ها و اکوسیستم های دریایی سرو کار دارد.

در مورد زمانی که این رویدادهای شدید اتفاق می افتد و این که چقدر شدت دارند، پیش بینی ها متفاوت هستند. این محقق گفت: "ما نمی توانیم بگوییم این اتفاق در سال آینده رخ خواهد داد. اما  اگر ما در مسیر کنونی کربن ادامه دهیم، تا پایان قرن حاضر شاهد امواج گرمایشی هستیم که سبب مرگ ومیر  تعداد زیادی از مردم و حیوانات وحشی خواهد شد.

شایان ذکر است این کار توسط بنیاد ملی علوم پشتیبانی شد. 

 


کد خبر : 59507251297
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)