شنبه 06 مرداد 1403
تاریخ انتشار : 27 اسفند 1397 - 10:28:27
جنگ چین با آلودگی هوا منجر به افزایش آلودگی ازن شد.

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- در چین، کاهش سریع آلودگی ذرات معلق PM 2.5 به طور چشمگیری باعث تغییرات شیمیایی در جو شده و منجر به افزایش آلودگی ازن به ویژه در شهرهای بزرگ گردید.

 

جنگ چین با آلودگی هوا منجر به افزایش آلودگی ازن شد.

ساینش دیلی نوشت؛ در اوایل سال 2013، دولت چین علیه آلودگی هوا مبارزه را آغاز نمود و سیاست های سختگیرانه ای را برای تنظیم انتشار ذرات ریز معلق آلوده کننده  به نام ذرات معلق  PM 2.5 تببیین کرد. تعداد خودرو ها را در جاده محدود نمودند، نیروگاه های برق -که از زغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می کردند، با تدابیری میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داده و یا از گاز به عنوان سوخت  جایگزین بهره بردند که در مجموع در طی پنج سال، غلظت PM 2.5 در شرق چین تقریبا 40 درصد کاهش یافته است.

تعداد ایستگاه های کنترل کیفیت هوا در سراسر کشور به بیش از 1000 افزایش یافته و به  جمع آوری داده های بی سابقه ای از داده های محیط زیست پرداخته اند. محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی (SEAS) و دانشگاه فناوری اطلاعات و فناوری نانجینگ (NUIST) از طریق این داده ها جمع آوری شده ، نتیجه شگفت آوری یافتند: در حالی که آلودگی PM 2.5 کاهش می یابد، سطح خطرناک آلودگی ازن بویژه در شهرهای بزرگ در حال افزایش است.

ازن عنصر اصلی در مه دود است و از زمانی که شهرهای  ایالات متحده را در اوایل دهه 1950 خفه کرد، مورد مطالعه قرار گرفت. این گاز توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود، گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه‌ها، اگزوز خودروها، بخارات بنزین و حلال‌های شیمیایی برخی از منابع اصلی تولید آن هستند.

این محققان دریافتند که ذرات جامد مانند اسفنج برای رادیکال های مورد نیاز برای تولید آلودگی ازن عمل می کنند؛ آن ها را مکش می کنند و از تولید آنها جلوگیری می کنند.

دانیل جاکوب، استاد شیمی گفت: "ذرات زیادی در شهرهای چین وجود داشت که مانع از تولید ازن شد."

اما کاهش سریع PM 2.5 به طور قابل توجهی باعث تغییرات شیمیایی در جو شده و باعث گردید که رادیکال های بیشتری برای تولید ازن  وجود داشته باشند.

جاکوب گفت: "ما این اتفاقات را در هر جای دیگر مشاهده نکرده ایم؛ زیرا هیچ کشوری با  این سرعت به  کاهش انتشار ذرات معلق نپرداخته است. کاهش ذرات معلق  در آمریکا 30 سال به طول انجامید در حالی که  "چین  در چهار سال به این میزان کاهش رسید.

با وجود این کاهش سریع، چین هنوز راه زیادی برای مقابله با اهداف کیفیت هوا دارد.

پروفسور هنگ لیائو در NUIST گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که ما نیاز به تلاش های اضافی برای کاهش انتشار NOX و VOC به منظور جلوگیری از آلودگی ازن داریم.

 


کد خبر : 59587271297
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)