شنبه 26 مرداد 1398
تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1398 - 10:32:29
سامانه «سجاد» چیست؟

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- مسئول کارگروه فناوری اطلاعات و آمار قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده ضمن تشریح عملکرد سامانه سجاد (سامانه جامع امداد و بازسازی دولت) از تکمیل اطلاعات این سامانه از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد.

سامانه «سجاد» چیست؟
امیرشجاعان سامانه «سجاد» را تشریح و اظهارکرد: بعد از اینکه عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور- مسئولیت قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده را پذیرفت در وزارت کشور سامانه سجاد (سامانه جامع امداد و بازسازی دولت) را طراحی کردیم.
 
وی با بیان اینکه این سامانه چهار حوزه اصلی دارد، گفت: بخش اول حوزه امداد و نجات است. در بخش امداد و نجات کلیه اقداماتی که در این بخش انجام شده است و یا انجام خواهد شد را ثبت می کنیم. به‌طور مثال اطلاعات امدادرسانی‌های انجام شده یا بسته‌های غذایی توزیع شده میان سیل‌زدگان و یا افرادی که اسکان موقت یافتند از طریق دستگاه های ذی‌ربط مانند هلال احمر و .... دریافت و در سامانه ثبت می‌شود. ثبت تمامی اطلاعات باعث می‌شود که عملیات به‌درستی انجام شود.
 
مسئول کارگروه فناوری اطلاعات و آمار قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در پاسخ به این سوال که آیا امدادرسانی‌هایی که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد صورت می‌گیرد نیز در این سامانه ثبت می‌شود یا خیر،اظهارکرد: سعی داریم تمامی امدادرسانی و توزیع اقلامی که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد نیز صورت می‌گیرد را دراین سامانه ثبت کنیم.
 
وی اضافه کرد: حوزه دیگر این سامانه برآورد خسارات است. در این حوزه اطلاعات بخش‌های خسارت دیده که توسط تمام دستگاه‌های ذی ربط ازجمله بنیاد مسکن، آبفا، توانیر و دیگر مجموعه‌ها تهیه می‌شود را با جزییات وارد سامانه می‌کنیم تا دقیقا مشخص شود که به چه قسمت‌هایی خسارت وارد شده است و براساس این اطلاعات و جمع‌بندی آن‌ها بتوانیم میزان خسارات را مشخص کنیم. تمام تلاشمان هم بر این است که  اطلاعات مکان‌محور باشد یعنی بتوانیم روی نقشه با عکس‌های هوایی آن مناطق را مشخص کنیم تا دقت برآورد خسارت  بالا رود.
 
شجاعان در ادامه به تشریح بیشتر این بخش پرداخت و گفت: به‌طور مثال در بخش کشاورزی آمار خسارت‌های وارد شده به این بخش توسط مروجین کشاورزی براساس دستورالعمل‌هایی که طراحی کردیم، تکمیل می‌شود سپس با عکس‌های هوایی کنترل شده تا میزان دقیق خسارت برآورد شود و پرداخت خسارت نیز از طریق کمیته مربوطه تعیین و انجام می‌شود.
 
مسئول کارگروه فناوری اطلاعات و آمار قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده ادامه داد: بعد از این که خسارات با دقت مشخص شد، حوزه بعدی تخصیص منابع و پرداخت خسارت است که این پرداخت بر اساس دستورالعمل‌های مصوب صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر براساس میزان خسارت وارده پرداختی‌ها محاسبه و به مرور به حساب فرد که اطلاعات آن قبلا دریافت شده است، واریزمی‌شود البته این اطلاعات توسط فرد وارد سامانه نمی‌شود بلکه دستگاه مربوطه اطلاعات سامانه را تکمیل می کند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از این پرداخت‌ها در بخش‌های کشاورزی و دامداری به صورت نقدی انجام خواهد شد و  در مواردی مانند تخریب پل و ساختمان عمومی تبدیل به پروژه می‌شود، گفت: درحوزه چهارم سامانه «سجاد» سیستم مدیریت پروژه وجود دارد که از ابتدا تا انتهای پروژه را مدیریت می‌کند، منابع را بر اساس پیشرفت تخصیص می‌دهد و کار مدیریت می‌شود. در حال حاضر نیز در مرحله تکمیل سامانه و ورود آمار و اطلاعات هستیم.
 
شجاعان در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید تا چه زمانی اطلاعات این سامانه کامل شود،اظهارکرد: در خصوص برآورد خسارت تلاشمان براین است که اطلاعات به‌سرعت جمع آوری شود اما افرادی که ذی مدخل هستند باید اطلاعات را وارد سامانه کنند و به این کار سرعت دهند زیرا آنان با آسیب‌دیدگان به‌طور مستقیم در ارتباط هستند البته تمام سعیشان را می‌کنند تا اطلاعات به سرعت وارد سامانه شود.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه تمامی اقدامات از جمله ورود اطلاعات و بررسی آن‌ها در بخش‌های مختلف به‌صورت سیستمی است،گفت: فرمانداری‌ها متولی ورود اطلاعات خسارت‌های وارد شده به استان‌ها در سامانه «سجاد» هستند چون فرمانداری‌ها استان را  به‌خوبی می‌شناسند و اطلاعات کافی را در اختیار دارد.
 
شجاعان در پایان اظهارکرد: این سامانه در اختیار عموم مردم نیست و انتقال اطلاعات از طریق شبکه داخلی انجام می‌شود اما خروجی آنها را برای اطلاع عموم در سایت‌ها قرار خواهیم داد.

منبع : ایسنا/کد خبر : 61638240298
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)