یکشنبه 18 شهریور 1403
تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1399 - 09:19:34
بررسی تاثیر آلودگی هوا بر دیابت نوع 2 و افزایش وزن تدوین شد.

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- برمبنای مطالعه جدید، آلودگی هوا را به تغییر در میکروبیوم روده انسان مرتبط می کند که می تواند باعث دیابت، چاقی و بیماری های التهابی روده مانند کولیت و بیماری کرون شود.

بررسی تاثیر آلودگی هوا بر دیابت نوع 2 و افزایش وزن تدوین شد.

این مطالعه که به صورت آنلاین در مجله محیط زیست بین المللی منتشر شده است ، اولین طرحی است که آلودگی هوا را به تغییرات در ساختار و عملکرد میکروبیوم روده انسان مرتبط می کند.

تانیا آلدرتت  با اشاره به مطالعات انجام شده در رابطه دود با دیابت نوع 2 ، افزایش وزن و بیماری های التهابی روده گفت: "ما از تحقیقات قبلی می دانیم که آلاینده های هوا می توانند یکسری اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند."

این مطالعه در حالی صورت می گیرد که کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای ایالات متحده پس از مدرن شدن  چندین دهه بدتر می شود.

براساس تحقیقات منتشر شده در سراسر جهان، آلودگی هوا سالانه 8/8 میلیون نفر را می کشد که بیشتر از استعمال سیگار یا جنگ است.

در حالی که توجه زیادی به سلامت تنفس شده است مطالعات قبلی آلدرت نشان داده است که آلودگی نیز می تواند توانایی بدن در تنظیم قند خون را مختل کند. تحقیقات دیگر نشان داده شده است که ویزیت های اورژانس برای مشکلات گوارشی در روزهای آلودگی زیاد به چشم می خورد و جوانان که در معرض خطر بالای اگزوز ترافیکی هستند خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرون دارند.

برای بررسی اینکه چه چیزی در درون روده می گذرد تیم Alderete از مدفوع 101 بزرگسال جوان در کالیفرنیای جنوبی استفاده کرد.

محققان داده های ایستگاه های مانیتورینگ هوا را در نزدیکی آدرس افراد مورد بررسی قرار دادند تا میزان محاسبات سال گذشته آنها از ازن  (که در صورت انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه در معرض نور خورشید قرار می گیرند) ذرات (ذرات خطرناک معلق در هوا)، نیتروژن و اکسید (یک محصول جانبی سمی سوخت های فسیلی در حال سوختن) محاسبه کنند.

از بین آلاینده های اندازه گیری شده، ازن تاکنون بیشترین تأثیر را بر روی روده داشته است و حدود 11 درصد از تغییرات موجود بین افراد مورد مطالعه را شامل می شود - بیشتر از میزان تأثیر جنسیت، قومیت و یا حتی رژیم غذایی. کسانی که در معرض بیشتر ازن قرار دارند نیز انواع باکتری کمتری در روده خود دارند.

آلدرت خاطرنشان کرد: "این مهم است زیرا تنوع پایین (باکتریها) با چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط بوده است."

افراد با قرار گرفتن در معرض بیشتر ازن نیز دارای فراوانی بیشتری از گونه های خاص به نام Bacteroides caecimuris بودند. این مهم است ، زیرا برخی از مطالعات سطح بالایی از باکتری ها را با چاقی مرتبط دانسته اند.

در کل ، محققان 128 گونه باکتریایی را تحت تأثیر افزایش ازن شناسایی کردند. برخی ممکن است بر ترشح انسولین ، هورمونی که باعث جذب قند به عضلات برای انرژی می شود ، تأثیر بگذارد. گونه های دیگر می توانند متابولیت هایی از جمله اسیدهای چرب تولید کنند ، که به التهاب  روده کمک می کند.

آلدرت گفت: "احتمالاً ازن محیط روده شما را تغییر می دهد تا برخی باکتری ها را نسبت به سایرین به نفع خود قرار دهد و این می تواند عواقب سلامتی داشته باشد."

وی اظهار امیدواری کرد که کار خود در نهایت بر سیاستگذاران تأثیر بگذارد تا پارک ها ، زمین های بازی و زمین های مسکونی را به دور از جاده های شلوغ و مناطق آلوده و پرتحرک در نظر بگیرند و سرمایه گذاری بیشتری را برای رعایت استانداردهای کیفیت هوا انجام دهند.

ترجمه؛ معصومه ریشهری