یکشنبه 18 شهریور 1403
تاریخ انتشار : 13 خرداد 1399 - 09:20:36
کشف بزرگترین عامل کاهش امید به زندگی در انسان

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- دانشمندان انستیتوی شیمی مکس پلانک و مرکز پزشکی دانشگاه ماینز اکنون در یک مطالعه جدید محاسبه کرده اند که از بین رفتن  امید به زندگی ناشی از آلودگی هوا از بسیاری از عوامل خطرناک دیگر مانند سیگار کشیدن، بیماری های عفونی یا خشونت بالاتر است.

 

کشف بزرگترین عامل کاهش امید به زندگی در انسان

آلودگی هوا در سال 2015 باعث 8.8 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان شد. این مربوط به کاهش متوسط امید به زندگی در سرانه 2.9 سال است. در مقایسه ، سیگار کشیدن امید به زندگی را به طور متوسط 2.2 سال (7.2 میلیون فوت) ، HIV / AIDS را 0.7 سال (1 میلیون فوت) ، بیماری های انگلی مانند مالاریا - به مدت 0.6 سال (600000 فوت) ) نویسنده مقاله گفت:" این مطالعه برای اولین بار به بررسی تأثیر جهانی آلودگی هوا بر سلامت انسان در مقایسه با سایر عوامل خطر در سراسر جهان می پردازد. توماس مونزل مدیر مرکز قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه در ماینز می گوید: "مقایسه ما با عوامل خطر مختلف جهانی نشان می دهد که آلودگی هوای محیط، عامل اصلی مرگ و میر زودرس و از بین رفتن امید به زندگی به ویژه از طریق بیماری های قلبی عروقی است."

 

رابطه بین آلودگی و بیماری

دانشمندان ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و بروز بیماری ها را بررسی کردند. برای محاسبه قرار گرفتن در معرض آلاینده ها در سراسر جهان ، که در درجه اول شامل ذرات ریز و ازن هستند ، محققان از یک روش شیمیایی جوی استفاده کردند. آنها سپس داده های قرار گرفتن در معرض را با Global Exposure - Model Mortality که از بسیاری از مطالعات کوهورت اپیدمیولوژیک (epidemiological cohort)نشأت می گیرد ، ترکیب کردند. دانشمندان با استفاده از این ابزارها و داده ها ، تأثیر منابع آلودگی مختلف را مورد بررسی قرار داده و تمایز بین انتشارات طبیعی (آتش سوزی ، گرد و غبار آئولی) و تولید گازهای گلخانه ای از جمله استفاده از سوخت های فسیلی را بررسی کردند. براساس نتایج آنها می توانند میزان مرگ و میر بیش از حد خاص بیماری و از بین رفتن امید به زندگی را در کلیه کشورهای جهان تخمین بزنند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای محیط در آسیای شرقی (35 درصد) و آسیای جنوبی (32 درصد) و بعد آفریقا (11 درصد) ، اروپا (9 درصد) و آمریکای شمالی و جنوبی (6درصد) تخمین زدند. کمترین میزان مرگ و میر در استرالیا (1،5 درصد) همراه با سخت ترین استانداردهای کیفیت هوا در همه کشورها مشاهده می شود. ما می دانیم که ذرات ریز در درجه اول به  عروق و در نتیجه بیماری هایی مانند حمله قلبی ، سکته مغزی ، آریتمی قلبی و نارسایی قلبی موجب می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است که آلودگی هوا به عنوان یک عامل خطر قلبی عروقی پذیرفته شود و به طور مشخص ذکر شود.

 

جلوگیری از مرگ

براساس یافته های این مطالعه ، تقریبا دو سوم مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا ، یعنی حدود 5.5 میلیون در سال قابل اجتناب است و اکثر هوای آلوده ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی است. محققان تخمین می زنند در صورت از بین بردن انتشار گازهای حاصل از سوخت های فسیلی ، میانگین امید به زندگی در سراسر جهان بیش از یک سال افزایش می یابد.

 

این تیم  سال گذشته مقاله مشابهی را منتشر کردند که در آن به پیامدهای آلودگی هوا در اروپا پرداخته شده است. طبق مطالعه قبلی ، تقریباً 800000 اروپایی هر ساله به دلیل بیماریهایی که در اثر آلودگی هوا ایجاد می شود ، زودرس می میرند. هوای آلوده طول عمر اروپایی ها را بیش از دو سال کوتاه می کند.

 


کد خبر : 709412130399
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)