پنج شنبه 05 خرداد 1401
تاریخ انتشار : 28 دی 1400 - 14:00:09
تجربیات عملی آشنایی و حفظ محیط زیست در مدارس(5)
آشتی کودکان با محیط زیست و گیاهان

پایگاه خبری تحلیلی ایربان- یکی از مدرسین آموزش  کودکان در پایه ابتدایی در مدت فعالیت خویش در پایه دوم ابتدایی تلاش نموده است  تا دانش آموزان را به صورت عملی و در قالب گروهی با موضوعات محیط زیست و منابع طبیعی آشنا کند. در بخش پنجم دانش آموزان با پرورش گیاهان به نحوه مراقبت و اهمیت آن ها  در زندگی پی می برند.

آشتی کودکان با محیط زیست و گیاهان

افسون علوی- از آنجایی که آموزش صحیح و اصولی در سنین کودکی به ایجاد نگرش های درست و عادات مثبت سازنده می انجامد در این طرح تلاش شد تا دانش آموزان با موارد متعددی که آگاهی از آن ها به نقش موثر دانش آموزان و خانواده هایشان در حفاظت از محیط زیست می انجامد آشنا شوند. برای نمونه نحوه تکثیر، ارزش و اهمیت گیاهان در زندگی به کودکان عزیز یادآوری شد.

 

 
در کتاب علوم پایه دوم ابتدایی به موارد مصرف گیاهان و کاربردهای آنها و نقش آن ها در زندگی انسان ها و جانوران پرداخته شده است. از آن جایی که معمولا به مطالب کتب درسی به عنوان محفوظات نگریسته می شود در بسیار ی از مدارس معلمان و مربیان به بیان شفاهی موضوعات در کلاس بسنده می نمایند.
از سویی بدیهی است که درک و لمس هرچه بهتر یک موضوع به واسطه انجام عملی یا مشاهده  آن مورد حاصل می  شود.
 
 
چون دانش آموزان در درس 9 و 10 کتاب علوم خود به مطالعه در مورد گیاهان می پردازند، چند گلدان زیبا در کلاس قرار داده شد تا دانش آموزان از ابتدای سال  با مشاهده قسمت های مختلف گیاهان، مراقبت و نگهداری از آن ها و درک حضور تاثیر گذار آن هادر زیبایی محیط به گیاهان به عنوان قسمت قابل توجهی از زندگی توجه داشته باشند. بدین ترتیب به جای این که دانش آموزان بعد از گذشت چند ماه تحصیلی با رسیدن به درس 9 علوم  و آن هم در مدت کوتاه یک یا دو هفته ای به مطالعه و تفکر راجع به نقش موثر گیاهان در زندگی بپردازند، در تمام طول سال توجه به گیاهان ومطالعه راجع به آن ها را تبدیل به عادت روزانه خویش می کنند.
 
 
در درس 9 و 10 کتاب علوم دانش آموزان دوم ابتدایی به انواع روش های تکثیر گیاهان اشاره شده است. در این جا دانش آموزان عزیز به کاشت دانه و قلمه زدن می پردازند و مراحل رشد یک گیاه  را از نزدیک مشاهده می کنند. همچنین پس از آموزش صحیح قلمه زدن و روش انجام آن باراهنمایی معلم خود در مدرسه، به تجربه  شیرین پدید آوردن یک گیاه جدید از گیاه قبلی مبادرت می ورزند.
 
هر چند نگه داری از یک گلدان ساده به نظر می رسد اما به نظر می رسد همه  زیبایی ها از توجه مدام حاصل می گردند. پس تفکر راجع به نگهداری گیاهان فقط تفکر درباره ی گیاهان و محیط زست نیست بلکه این رویکرد می تواند دید  وسیع تری درباره روش زندگی کودکان عزیز ایجاد کند چرا که دانش آموز با دیدن این که اگر روزی به گلدان رسیدگی نکند او شادابی خود را راز دست می دهد و روزی که به آن توجه دارد گلدان زیبا و  سرحال است به این نتیجه خواهد رسید که در زندگی برای حاصل شدن هر موفقیت یا نتیجه ملوبی باید به تکرار آن روش در زندگی پرداخت و این که نتایج عالی یک شبه و یک روزه محقق نخواهند شد.
همچنین آن ها روحیه قدردانی را بیش از پیش در خود پرورش خواهند داد؛ زیرا می دانند که خود آن ها هم یک شبه رشد نکردند و پرورش ایشان نیز حاصل  زحمات و مراقبت های مداوم پدر و مادرهای مهربانشان است.
امید است با برداشتن قدم های کوچک موثر برای رشد و تعالی خویش در خلق جامعه ای شاد،مسئول و آگاه موثر باشیم.

کد خبر : 805427281000
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)