پنج شنبه 05 خرداد 1401
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1400 - 12:09:43
تجربیات عملی آشنایی و حفظ محیط زیست در مدارس(7)
شبیه سازی آلودگی هوا با استفاده از دود اسپند

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- یکی از مدرسین آموزش کودکان در پایه ابتدایی در مدت فعالیت خویش در پایه های شش گانه ابتدایی، تلاش نموده است تا دانش آموزان را بصورت عملی و در قالب کارگروهی با موضوعات محیط زیست و منابع طبیعی آشنا نماید. دراین بخش برای درک اهمیت هوای سالم و لمس هوای ناسالم، کلاس به صورت نمادین با دود اسفند پرشد .

 شبیه سازی آلودگی هوا با  استفاده از دود اسپند

افسون علوی- این طرح در سال های 1397 و 1398 در مدرسه غیردولتی پارسیان فرهنگ واقع در مهرشهر کرج با اهداف ذیل انجام شد. در ادامه بحث عملی ساختن مطالب درسی و فراهم کردن فضایی برای درک بیشتر دانش آموزان نسبت به مطالب کتاب های درسی به صورت تجربی، به درس 2 کتاب علوم دوم با عنوان آلودگی هوا پرداخته شد.

یکی از اهداف آموزش و پرورش همسان سازی آموزش برای همه ی گروه های هدف آموزش است. دانش آموزان از نظر نوع یادگیری در سه گروه شنوایی، بینایی و لمسی (دست ورزی ) قرار می گیرند. گروه اول با شنیدن، گروه دوم با دیدن و گروه سوم با  انجام دست ورزی به درک خوبی از مطالب می رسند. بنابراین برای دستیابی به بیشترین بازده آموزشی  استفاده از ابزارهای آموزشی و روش های خلاقانه در تدریس لازم و مورد اهمیت است. این شیوه  در روند تسهیل یادگیری به ویژه برای دانش آموزان لمسی(دست ورزی) بسیار موثر است.

یکی دیگر از اهداف آموزش و پرورش در سال های اخیر فاصله گرفتن از تدریس یک موضوع در قالب یک درس و دستیابی به تدریس مطالب در قالب پیوند بین دروس  است. بدین منظور که در تدریس هر مطلب از تلفیق دروس استفاده شود. مبحث آلودگی هوا اگرچه یک مبحث آشنا در علوم  تجربی است اما  در حقیقت پرداختن به موضوع سپاسگزاری از نعمت ها و کوشش در زمینه حفظ مواهب الهی که در کتاب هدیه های آسمانی مطرح شده است یکی از پیش نیاز های احترام به محیط زیست است،

به منظور پرداختن به موارد فوق در تدریس مبحث آلودگی هوا با ایجاد فضایی برای لمس هوای ناسالم  درک تفاوت بین هوای مطلوب و نامطلوب  از روش زیر استفاده شد.در یکی از زنگ ها ی تفریح که دانش آموزان برای استرحت به حیاط مدرسه رفته بودند هوای کلاس با دود اسفند پر شد، آن ها با ورود به کلاس شروع به سرفه کردن و گلایه راجع به هوای  نامطلوب کلاس کردند. سپس بامطرح کردن سوالاتی ذهن آن ها به سمت تفاوت های هوای سالم و ناسالم هدایت شد و به نتیجه گیری مطلوب دست یافتند. همچنین به چرایی آلودگی هوا و چگونگی داشتن هوای سالم پرداخته شد و از دانش آموزان خواسته شد تا نقش موثر خود را در حفظ هوای سالم چه با رعایت شخصی موارد و چه با انتقال دانسته هایشان به دیگران وآگاه کردن آن ها در این زمینه ایفا کنند.

با تکرار بیش تر موارد این چنینی علاوه بر ایجاد شوق یادگیری، روند آموزشی نیز تسهیل شده و به  اجرای موازی هر دو امر آموزش و پرورش منجر خواهد شد.

با امید رسیدن روزی که مدارس اولین جایی باشد که دانش آموزان با شنیدن اسم آن به ذوق بیایند و از لحظه لحظه  بودن در آن محیط همزمان که لذت می برند،بیاموزند.

 


کد خبر : 806427121100
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)