شنبه 06 مرداد 1403
تاریخ انتشار : 13 بهمن 1400 - 12:03:07
تجربیات عملی آشنایی و حفظ محیط زیست در مدارس(7)
اردوی علمی تفریحی گردش در باغ

پایگاه خبری تحلیلی ایربان-یکی از مدرسین آموزش  کودکان در پایه ابتدایی در مدت فعالیت خویش در پایه دوم ابتدایی تلاش نموده است  تا دانش آموزان را به صورت عملی و در قالب گروهی با موضوعات محیط زیست ومنابع طبیعی آشنا کند.در بخش هفتم به گردش در باغ با هدف تقویت مشاهده گری پرداخت شد.

اردوی علمی تفریحی گردش در باغ

افسون علوی- این طرح در سال های 1397 و 1398 در مدرسه غیردولتی پارسیان فرهنگ واقع در مهرشهر کرج با اهداف ذیل انجام شد. در ادامه بحث عملی ساختن مطالب درسی و فراهم کردن فضایی برای درک بیشتر دانش آموزان نسبت به مطالب کتاب های درسی به صورت تجربی، به درس 1 علوم دوم ابتدایی با عنوان گردش در باغ پرداخته شده است.

در این بخش، محصلان می آموزند که با توجه به حواس پنج گانه، محیط اطراف خود را به خوبی مشاهده و ارزیابی کنند. برای درک بیشتر این موضوع و اهمیت زیادی که مشاهده در تمام جوانب زندگی یک  فرد دارد اردوی عملی ای ترتیب داده شد تا کودکان عزیز بتوانند در محیطی خارج از مدرسه و در بستر طبیعت به  مشاهده دقیق  خود بپردازند. اردوهای  علمی در برانگیختن هیجان، ایجاد شوق یادگیری، خلاقیت و شادی کودکان تاثیر به سزایی دارد. از آن جایی که  ایجاد عادت های مثبت در زندگی شخصی هر فرد به رشد و موفقیت هر چه بیشتر او کمک می کند ایجاد عادت مشاهده گری نیز می تواند در دقت و کیفیت فعالیت های روزمره وسلامت فکر تاثیر گذار باشد.

در این اردوی علمی- آموزشی، کودکان عزیز به درک محیط اطراف از طریق حواس خود از طریق حواس 5 گانه پرداختند. مشاهده اصوات از جمله صدای آزار دهنده ماشین آلات و وسایل نقلیه تا صدای لطیف و گوش نواز پرندگان و ارزیابی حس خود پس از شنیدن هر دو نوع صدا و ثبت این وقایع در دفتر یادداشت خود آن ها را به دقت در محیط اطراف کنجکاو کرد. همچنین آن ها به مشاهده از طریق بینایی، بویایی، لامسه و چشایی پرداختند. با بوییدن گل ها به استشمام  عطر خوش آن ها پرداختند در عین حال که به زیبایی ها و مواهب طبیعت نیز بیش از پیش پی بردند. در عین حال به بوییدن برخی از گیاهان که رایحه چندان خوشی ندارند نیز پرداختند و تفاوت های آن دو را درک کردند.

آن ها با این اردوی یک ساعته کوتاه نه تنها به اهمیت مشاهده پی می برند بلکه شاید نوعی نگرش جدید در آن ها جرقه بزند و آن این که این باغ کوچک که مدتی در آن گشتند و به مشاهده پرداختند گوشه ای از عالم بزرگ هستی است که در آن علی رغم وحدت بین اشیا تفاوت هایی وجود دارد که این اختلاف ها به ایجاد یک سیستم کارا و منظم و هدفمند منجر شده اند. آن ها همچنین به مشاهده از طریق حس لامسه پرداختند  و این تفاوت را در اینجا نیز درک کردند که هر چند لطافت پر پرنده ها یا پوست دست حس خوبی دارد  اما اگر تنه درختان به همین نرمی و لطافت بود یا سنگ سختی در دنیا وجود نداشت همیشه جای یک مهره از مهره های این عالم خالی می ماند؛ مهره ای که دیگری نمی توانست نبود آن را جبران کند.

ذکر حال این موضوع با شعری از محمود شبستری، بیان می شود: 

             جهان چون چشم وخط و خال و ابروست    که هر چیزی به جای خویش نیکوست

             اگر یک ذره را برگیری از جای                    خلل یابد همه عالم سراپای

در حین گشت و گذار در باغ، دانش آموزان عزیز به کنجکاوی  در محیط می پردازند . در مورد چیزهایی که می بینند سوالات بیشتری مطرح می کنند و به این ترتیب توجه آن هابه محیط اطرافشان افزایش می یابد.

 


کد خبر : 806727131100
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)