شنبه 06 مرداد 1403
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1400 - 12:12:12
مدرسه خلیج شرقی ؛ طراحی مدرسه با هدف پاسخ به مشکل کمبود زمین

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان- پروژه ی مدرسه تجربی منطقه خلیج بزرگ شرقی در شهر شنژن، یکی از شهرهای کشور چین طراحی و ساخته شده است. این مدرسه را می توان به عنوان پاسخی هوشمندانه برای افزایش تقاضای آموزش و کمبود زمین در شهر شنژن معرفی کرد!

مدرسه خلیج شرقی ؛ طراحی مدرسه با هدف پاسخ به مشکل کمبود زمین
به نقل از آبگینه پروژه ی مدرسه تجربی منطقه خلیج بزرگ شرقی در شهر شنژن، یکی از شهرهای کشور چین طراحی و ساخته شده است. این مدرسه را می توان به عنوان پاسخی هوشمندانه برای افزایش تقاضای آموزش و کمبود زمین در شهر شنژن معرفی کرد! چرا که معماری حال حاضر شهر شنزن به یک معماری تراکم محور تبدیل شده است که نتیجه ی آن نیز تولد فضاهای آموزشی نامناسب می باشد. از آنجایی که امروزه بسیاری از مدارس شنژن در حال رشد عمودی هستند و حتی محدودیت ارتفاعی ۲۴ متر را نیز از میان برداشته اند، نیاز به یک فضای در ارتباط با طبیعت و در خدمت آموزش کودکان، بیش از پیش احساس می شود… در ادامه ی این مطلب، مروری خواهیم داشت بر مهم ترین ویژگی های زبان معماری مدرسه تجربی منطقه خلیج بزرگ شرقی! با ما همراه باشید.
 
 
مسئولیت طراحی و اجرای این مدرسه ی تجربی، بر عهده ی معماران CMAD بوده است. آن ها توانستند با تکیه بر خلاقیت و هوشمندی خود، پیوند فراموش شده در بین فضاهای آموزشی، جامعه و طبیعت را مجددا برقرار و حتی تقویت نمایند!
 
 
 
مدرسه تجربی منطقه خلیج بزرگ شرقی برای آموزش اجباری نُه ساله (مطابق با سیستم آموزشی کشور چین) طراحی شده است! اینجا ۴۵ کلاس درس دارد و می تواند یک بستر ایده آل و رویایی را برای رشد کودکان فراهم آورد؛ چرا که به هیچ عنوان، کودک را از طبیعت و فضاهای سبز دور نمی کند.
 
 
 
 
 
 
 
شاید این سوال پیش آید که این طبیعت گرایی چطور در زبان طراحی معماری مدرسه تجربی منطقه خلیج بزرگ شرقی بازتاب یافته است؟ برای پاسخ دادن به این سوال بایستی به شما بگوییم که حتی عقب نشینی های نمای ساختمان نیز توانسته است فضایی پویا را ایجاد نماید! به زبان ساده تر، عقب نشینی ها به تولد ماژول هایی انجامیده است که مساحت های مختلفی دارند و دریایی از فرصت های نو هستند! آن ها می توانند مکان و فضای کافی برای فعالیت کودکان را در یک محوطه ی محدود شده، فراهم آورند. این پروژه فرصتی جالب توجه بوده است برای معماران به جهت ایده پردازی های خلاقانه در فرآیند طراحی یک مدرسه.
 
 
 
از سوی دیگر، نبایستی به باغ های طراحی شده در ساختمان مدرسه تجربی بی توجه بود. این باغ ها توانسته اند تعادلی دلچسب را در میان فضاهای داخلی و خارجی جدیدترین ساختمان آموزشی شهر شنژن ایجاد نمایند! از سوی دیگر، نه فقط پشت بام سبز مدرسه، که رمپ های بتنی و کوه های کتاب آن نیز می توانند ارتباط کودکان را با مفاهیم انسانی و طبیعی تقویت نمایند. به این ترتیب، می توان امیدوار بود که کودکان شنژن از میان جنگل سیمانی شهر خود به سلامت بگذرند و در فضای آرام و طبیعی مدرسه تجربی منطقه ی خلیج بزرگ شرقی، آماده ی ساختن فردا شوند…
 
 
 


 

کد خبر : 807911221200
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)