جمعه 30 تیر 1396
تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1395 - 09:31:02
برنامه مهار آلودگی صوتی همچنان روی میز شورای شهر تهران
برنامه مهار آلودگی صوتی همچنان روی میز شورای شهر تهران
نورا حسینی- کارشناسان شهری معتقدند، تهران جزو پر سر و صدا‌ترین شهرهای جهان است. خودروها و موتورسیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی صوتی هستند که عوارض زیادی بر روی شهروندان دارد. ساده‌ترین و ملموس‌ترین عارضه‌ای که صدای آزاردهنده برای انسان به ارمغان می‌آورد، کاهش قدرت شنوایی است، از دیگر آثار ناطلوب سر و صدا ناراحتی عصبی، خارش، انعقاد رگ‌های خونی، سکته قلبی، فشارخون بالا، سردرد، کج‌خلقی، سوء‌هاضمه، زخم معده، بی‌نظمی بیوشیمیایی و سایر عوارض را می‌توان نام برد. 
 آلودگی صوتی را می‌توان به هر نوع صدای ناخواسته‌ای که باعث بر هم زدن آرامش و تمرکز افراد در حین انجام کار می‌شود، عنوان کرد. عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط‌های شهری ناشی از وسایل حمل‌ونقل است که عمدتاً به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک هوایی، ترافیک ریلی تقسیم می‌شوند. در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای، شامل موتورسیکلت، ماشین‌های سواری، ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها، به‌ویژه شهر تهران دارند.
 
آلودگی صوتی نیمی از خودورهای سواری تهران بالاتر از استاندارد 
در شهر تهران 25 درصد وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای را موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند که صدایی نزدیک به 83 دسیبل در فاصله 10 متری خود تولید می‌کنند، 60 درصد وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای را خودروهای سواری دربرمی‌گیرد که در بین آن‌ها خودروی پیکان طبق اندازه‌گیری‌های به‌عمل آمده صدای 81. 6 دسیبل را در فاصله 7. 5 متری، تولید می‌کند. با توجه به اطلاعات حاصله در شرکت کنترل کیفیت هوا در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران نزدیک به 47. 8 درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسیبل ایجاد می‌کنند در حالی‌که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری 74 دسیبل است. 
دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلت‌ها هستند که اگزوز آن‌ها بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از 90 دسیبل ایجاد می‌کند. در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به مراتب بیش‌تر است و با توجه به تردد بیش از 3 میلیون خودرو در شهر تهران این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر کشورهای جهان قرار می‌گیرد.
 
تراز صدا در ده سال گذشته 9 دسیبل افزایش یافته است
با اندازه‌گیری‌ها و مدل‌سازی‌های انجام شده توسط واحد مدیریت و پایش آلودگی صدا، مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگـراه‌های تهران در طول روز حدود 70 الی 80 دسیبل است که 15 دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی 55 دسیبل بالاتر است. این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج‌تر است. بزرگراه‌ها به‌علت تردد تعداد خودرو بیش‌تر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند. برپایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در ده سال گذشته 8 الی 9 دسیبل افزایش پیدا کرده است. 
در نقشه‌های مدل‌سازی نزدیک به 1700 مرکز آموزشی و درمانی در 20 منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند. بر پایه آمار تحلیل شده این واحد، 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز، در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند. یعنی میزان آلودگی صوتی آن‌ها بیش از 15 دسیبل از حد مجاز فراتر است. کاهش این میزان تراز صدا بسیار مشکل و در بعضی موارد غیرممکن است. 
وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در شهر تهران درباره آخرین وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت گفت: آخرین وضعیت آلودگی صوتی شهر تهران با توجه به تعداد و سرعت خودروها در مناطق مختلف شهر تهران، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع نوع آن‌ها در هر منطقه و میزان اتوبان‌های موجود بدین شرح است که به‌ترتیب ده منطقه پر سر و صدای شهر تهران مناطق 6، 10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 هستند.
 
تمام ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی پایتخت غیرفعال است
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی مناطق بیست‌دو‌گانه شهر تهران همگی از سال 1392 غیرفعال هستند. نمایشگرهای اطلاع‌رسان آلودگی صوتی همگی از سطح شهر تهران جمع‌آوری شده‌اند و در حال حاضر در شهر تهران نمایشگر آلودگی صوتی وجود ندارد. 
براساس آخرین بررسی‌ها از وضعیت آلودگی صوتی پایتخت آلوده‌ترین قسمت شهرها از لحاظ آلودگی صوتی، مناطق مرکزی و پرترافیک، مناطق جنوبی و پرجمعیت، به‌ویژه مناطقی که ریل راه آهن از آن‌ها می‌گذرد یا در مسیر پرواز هواپیماها قرار دارند، است.
 
آلودگی صوتی 95 درصد مراکز درمانی تهران بالاتر از حد مجاز
حسینی با بیان این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد مراکز آموزشی در کلان‌شهرها از گزینه‌های اصلی هستند که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، ادامه می‌دهد: در تهران 95 درصد مراکز درمانی در معرض آلودگی صوتی بیش از حد مجاز قرار دارند. 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه می‌کند: در شهر تهران بالغ بر 40 بزرگراه وجود دارد که عبور و مرور خودروها در این بزرگراه‌ها و صدایی که تولید می‌کنند، مهم‌ترین عامل آلودگی صوتی است که در بسیاری مواقع آلودگی صوتی در این محل‌ها به 75 تا 85 دسی بل می‌رسد، بنابراین می‌توان گفت: شهروندانی که منازل مسکونی آن‌ها در اطراف بزرگراه‌هاست از لحاظ آلودگی صوتی در شرایط بحرانی قرار دارند.
 
ضرورت بازنگری در استاندارد آلودگی صوتی
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره بحران الودگی صوتی به سبزینه گفت: استاندارد آلودگی صوتی پایتخت نیازمند بازنگری است، چرا که منابع انتشار آلاینده صوت و نحوه انتشار و میزان آن‌ها به مراتب نسبت به گذشته تغییر کرده، لذا باید استاندارد آلودگی صوتی بازنگری و برای کاهش آلودگی صوتی برنامه عملی تدوین شود تا دستگاه‌ها براساس ضوابط تعیین شده در برنامه در جهت کاهش آلودگی صوتی اقدام کنند. شاید روزی بیاید که کمیته اضطرار برای آلودگی صوتی در پایتخت تشکیل شود و شهر را برای کمی آرامش تعطیل کنند.
 
استفاده از آسفالت متخلخل برای کاهش صدای وسایل نقلیه 
حقانی به جزییات برنامه عملیاتی شورا برای مهار آلودگی صوتی اشاره می‌کند و می‌گوید: شناسایی تراز صوتی درمناطق بیست‌دوگانه، شناسایی پهنه‌های با تراز صوتی غیرمجاز به همراه منبع و مولد آن‌ها، تهیه نقشه‌های آلودگی صوتی و به‌روز رسانی آن‌ها، نصب دیوار صوتی در پهنه‌های حساس، استفاده از آسفالت متخلخل به‌منظور کاهش صدای تردد وسایط نقلیه، نظارت برحسن اجرای مبحث 18 مقررات ملی ساختمان هنگام ساخت‌وسازها، جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم و پرصدا بخش‌های مختلف این برنامه است. 
همچنین، قرار است براساس این برنامه عملیاتی، تهران به پهنه‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و آزاد و حساس تقسیم شود. حقانی در توضیح پهنه حساس گفت: منظور نقاط مجاور بیمارستان‌ها و مدارس است که باید تراز آلودگی‌های صوتی این پهنه در روز به 50 و در شب به 40 برسد. اگر این طرح به نتیجه برسد سرانجام مردم شهر تهران بعد از سال‌ها طعم آرامش و سکوت را در محل زندگی خود تجربه خواهند کرد، چون قرار است در پهنه مسکونی تراز آلودگی صدا در روز 55 و در شب 45 دسی‌بل باشد. این در حالی است که هم‌اکنون در مناطق مسکونی میزان آلودگی صوتی دست‌کم 15 دسی‌بل بیش‌تر است.
 
موتور سیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی صوتی در پایتخت 
به گفته حقانی، هم‌اکنون بیش‌ترین سهم آلودگی صوتی در کلان‌شهر تهران ناشی از سیستم حمل‌ونقل موتوری است که به میزان ۸۳ دسی‌بل آلودگی صوتی تولید می‌کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن باید ۷۷ دسی‌بل باشد. همچنین، در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسی‌بل ایجاد می‌کنند، درحالی‌که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری نیز ۷۴ دسی‌بل است. به گفته حقانی، یک جدول طراحی شده تا حدود صدای مجاز برای وسایط نقلیه در 3 آزمون صدای عبوری اگزوز و صدای وسایل هشدار‌دهنده روی خودروها هماهنگ با استاندارد روز دنیا باشد.
 
شهرداری گزارش عملکردی درباره آلودگی صوتی نداده است
اما هنوز از اجرای این برنامه عملیاتی با وجود گذشت مهلت قانونی (6 ماه) خبری نیست. اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به سبزینه می‌گوید: هنوز از سوی شهرداری گزارش عملکردی درباره این مصوبه داده نشده است، اما رئیس شورا درباره اجرای مصوبات شورا نامه‌هایی به بخش‌های مختلف شهرداری ارسال کرده است که به زودی در این خصوص نیز نامه‌ای ارسال می‌شود. 
به نظر می‌رسد هنوز اتفاق تازه‌ای برای مهار این بحران در پایتخت انجام نشده باشد و کمیته سکوت شهر همچنان در سکون به سر می‌برد.//
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)